30 min.

Smartphones en tablets van Apple bieden veel mogelijkheden om je privacy te beschermen. Neem even de tijd om de privacy-instellingen goed in te stellen.

In de Instellingen van je telefoon vind je het kopje Privacy. Hier staat opgeslagen welke apps toegang hebben tot welke delen van je telefoon. Bijvoorbeeld tot je Contacten, of je Kalender. In dit artikel leggen we uit hoe je deze permissies kunt aanpassen.

Ga naar:

Instellingen > Privacy

Locatievoorzieningen

De Locatievoorzieningen is de eerste in het menu. Wat dit precies is en hoe je de instellingen kan aanpassen wordt hier behandeld.

Contacten, kalender en meer

In de lijst vind je ook andere gegevens die mogelijk gedeeld worden met apps. Zoals je contacten, kalenders, foto’s, etc. Maar ook de toegang tot je camera, microfoon en Bluetooth worden hier geregeld.

Als je bijvoorbeeld naar Contacten kijkt, zie je daar een lijst met apps die toestemming gevraagd hebben tot je Contacten. Achter elk van deze apps staat een schakelaar, met groen (wel toegang) of wit (geen toegang). Vanaf het moment dat je de schakelaar op “uit” zet, heeft die app geen toegang meer tot je gegevens.

Het kan goed zijn om regelmatig deze lijst met permissies door te kijken en na te denken of het wel nodig is dat een bepaalde app nog toegang heeft tot je contacten, of tot je camera. Als dat niet het geval is, zet je de teogang met een vlugge vingerbeweging uit.

Onderaan kan ook nog een speciaal groepje met toestemmingen staan voor Facebook, Twitter en Instagram. Accounts voor die diensten hebben een speciale behandeling op iPhones en Ipads. In dit scherm kan je ook de toegang daarvoor regelen.

Diagnose en Gebruik

Helemaal onderaan staan nog twee dingen. “Diagnose” gaat om toegang tot informatie voor ontwikkelaars van iOS zelf, of van apps. Crash logs of gebruik van de apps wordt hier verzameld en als je toestemming geeft worden die opgestuurd naar Apple. Je kunt hier ook inzien wat er precies gedeeld zou worden.

Reclame

Hier kan je uitschakelen dat je identificatie-code gedeeld wordt met adverteerders. Dat betekent dat je nog steeds wel reclame krijgt, maar dat die minder specifiek op je gedrag afgestemd zal worden. Daarnaast kan je ook de reclame-ID resetten, zodat je niet meer geassocieerd wordt met je eerdere browse gedrag en dus niet meer zo herkenbaar bent voor adverteerders.