Op het internet word je op verschillende manieren gevolgd. Wees je bewust van hoe dit in zijn werk gaat.

Sociale netwerken

Heel veel websites hebben “Share” buttons voor de populaire sociale netwerken (Facebook, Twitter, Google, etc.). Als je zo’n knop op een website ziet, vertelt de knop aan het desbetreffende sociale netwerk dat jij die specifieke website aan het bezoeken bent - zelfs als je geen gebruik maakt van de knop. Als je in dezelfde browser aangemeld bent op een sociaal netwerk, wordt jouw bezoek aan je account gekoppeld.

Je activiteit op het sociale netwerk zelf geeft nóg meer inzicht in wie jij bent. Elke actie die je doet (klikken, typen, een berichtje achterlaten, iets delen) wordt opgeslagen. Dit alles staat de beheerders van deze sociale netwerken toe een zeer accuraat profiel van jou op te bouwen. Recent onderzoek toont aan dat de sociale netwerken je beter kennen dan je broer of zus.

Advertenties

Doordat reclame op veel sites van dezelfde advertentie-bedrijven afkomstig is, kunnen ook zij je op internet goed volgen. De eerste keer dat je een reclame-banner van zo’n bedrijf ziet, wordt er een “cookie” geplaatst die uniek is voor jou of jouw computer. Bij iedere volgende reclame-banner die je van datzelfde bedrijf ziet, meldt de browser op welke pagina je zit en stuurt ook die unieke cookie mee. Dat is hoe het kan dat jij, als je gezocht hebt op een bepaald product of een prodcutgroep, op sites die je daarna bezoekt achtervolgd wordt door reclame voor vergelijkbare producten.

Zoekmachines

Bijna alle zoekmachines zetten een cookie en bezitten ook een advertentie-netwerk. Wat jij zoekt wordt toegevoegd aan alle overige gegevens om je profiel te “verbeteren”. Waar je naar op zoek bent zegt heel veel over je huidige behoeften en interessen. Het loont om na te denken over een privacy-vriendelijke zoekmachine.

Websites

Door onderstaande tracking-methoden te combineren, kan een website heel veel informatie over jou samenvoegen.

Cookies

Browsers hebben meerdere manieren om gegevens op te slaan. Origineel bedacht voor handige dingen zoals het opslaan van je voorkeuren op een website. Helaas worden die cookies tegenwoordig veelal gebruikt om informatie over jou in te winnen. Sommige cookies zijn zeer lastig te verwijderen.

Browser vingerafdruk

Bij het bekijken van een website geeft je browser veel informatie over zichzelf prijs: het vertelt de site welke browser het is, welk systeem je gebruikt, wat voor plug-ins je geïnstalleerd hebt, welke taal je prefereert en nog veel meer. Het is ook mogelijk voor de website te achterhalen of jij al eens de site hebt bezocht. Al deze gegevens worden samengevoegd en gebruikt om een digitale vingerafdruk van de browser te maken. Op de site van de Electronic Frontier Foundation, de Amerikaanse digitale burgerrechtenbeweging, kan je op de Panopticlick pagina zien hoeveel informatie jouw browser prijsgeeft.

Afbeeldingen

Nieuwsbrieven en andere e-mail bevatten vaak plaatjes met een unieke naam. Op het moment dat jij de nieuwsbrief opent, wordt daar melding van gemaakt. Soms is dit niet zo erg. Het is handig voor de verzender van de nieuwsbrief die wil weten hoeveel mensen zijn e-mail lezen. Maar er wordt ook misbruik van gemaakt. Daarom laden e-mailprogramma’s tegenwoordig vaak geen externe plaatjes of andere inhoud.

Tools om je te wapenen tegen tracking